Volg Acadia op TwitterLike Acadia op FacebookConnect met Acadia op LinkedIn
Acadia levert geen standaard oplossingen. Acadia levert alleen maatwerk!

Hoe zet u een succesvolle weggeefactie op voor social media?

Succesvolle social media weggeefactie opzettenIedereen houdt ervan om gratis spullen te krijgen. Of het nu een cadeaubon is of een iPad, als het gratis is wil iedereen het wel krijgen. Social media kanalen worden hiervoor tegenwoordig veel ingezet. Zo kun je op Twitter kans maken op een prijzenpakket van winkel X door ze te volgen op Twitter en de tweet te retweeten. Op Facebook kun je van bedrijf Y een iPad krijgen door de pagina te “liken” en het bericht onder je vrienden te delen.

Het idee achter een dergelijke weggeefactie lijkt vrij simpel, maar hoe zet je een dergelijke actie nu goed op? Wij hebben een stappenplan voor een succesvolle weggeefactie.

Bepaal het doel van de actie
Wat wilt u precies met de actie bereiken? Is het naamsbekendheid, meer bezoekers naar je website, meer aanvragen voor een bepaalde dienst? Bedenk ook goed wat u weg wilt geven en hoe lang de actie moet lopen.

Leg uw doelen vast
Nu u de doelen heeft bedacht is het zaak om deze ook hard te maken. Hoeveel “likes” wil u op Facebook ontvangen, hoeveel retweets op Twitter, wat moet het conversiepercentage zijn, etc.

Door dit vast te leggen kunt u aan het einde van de actie goed meten of de actie nu daadwerkelijk het effect heeft gehad waarop u vooraf gehoopt had.

Maak de actie + deel deze
Maak de header afbeeldingen voor Facebook, maak een speciale actiepagina op de Facebook bedrijfspagina, schrijf nieuwsberichten.

Als alle voorbereidingen zijn gedaan is het tijd om de actie te delen. Deel het op Facebook, Twitter en andere social media kanalen. Ook is het aan te raden om een nieuwsbericht op het blog van uw bedrijfswebsite te plaatsen en om een speciale nieuwsbrief naar uw klantenbestand te sturen.

Promoot uw actie dagelijks
Het is natuurlijk niet genoeg om de actie alleen aan de start te promoten, dit dient dagelijks te gebeuren. Plaats dus elke dag iets op Twitter, Facebook en andere social media kanalen om uw actie onder de aandacht te houden.

Stuur iedereen halverwege de actie een e-mail
Halverwege de actie gaat u weer een e-mail sturen. Hierin kunt u zetten wat de stand van zaken is tot nu toe is en nogmaals aanhalen dat de actie nog maar een bepaalde tijd loopt. Op deze manier heeft u weer even een contactmoment en een manier om de actie nogmaals onder de aandacht te brengen.

Inschrijvingen voor actie aan uw e-maillijst toevoegen
Mensen die mee willen doen aan de actie moeten hun e-mailadres achterlaten en akkoord gaan dat ze na de actie nog gemaild kunnen worden. Alle e-mailadressen van de deelnemers voegt u toe aan uw adressenbestand, omdat dit potentiele klanten kunnen zijn.

Prijs weggeven
Aan het einde van de actie geeft u de prijs weg en dit deelt u natuurlijk op alle gebruikte (social media) kanalen. Wat ook een leuk idee is, is dat de prijs bij de klant uitgereikt wordt en dat u dit dan ook weer deelt via de verschillende kanalen.

Na het weggeven van de prijs en het stoppen van de actie is het tijd om de balans op te maken en kijken of de actie het resultaat heeft gehad dat vooraf beoogd was.

 

Terug naar de vorige pagina of ga naar het nieuwsarchief